Rohkeutta uudistaa, taitoa kuunnella

Mitä vaikutuksia sairaalaverkon supistuksilla on sinun työhösi? Onko oikein, että suomalaisessa terveydenhuollossa vastuun kantaja olet aina sinä yksittäinen ammattilainen, ei käytännössä koskaan organisaatio? Mitä käy palkallesi, jos sairastut päivystysviikolla? Maksetaanko sinun yksikkösi viikkolepokorvaukset oikein ja läpinäkyvästi? Mahdollistetaanko osa-aikatyö edes lain vaatimalla tavalla lapsen vanhemmille?

Näitä me mieleltämme nuoret lääkärit pohdimme. Kaiken tekemisemme tavoitteena on parantaa lääkäreiden arkea. Ehdokkainamme on kollegoja erikoislääkäreistä kandeihin, Kittilästä Helsinkiin, Joensuusta Poriin. NLY:n ehdokkaat taitavat yhteisen avoimen keskustelun ja hahmottavat suomalaisen terveydenhuollon kokonaisuudet. Yksikään linjauksemme ei synny ilman:

• Perusterveydenhuollon maanlaajuista väestötason ymmärrystä
  • Operatiivisten alojen veitsenterävää pohdintaa
  • Psykiatrian katsantakulmaa
  • Kandien visionäärisiä ajatuksia
  • Kouluttajalääkärien viisautta
  • Terveydenhuollon ja politiikan osaajia
  • Työterveyshuollon hyvinvointia lisäävää näkökulmaa

Palkka vai potilasturvallisuus?

Lääkäri voidaan velvoittaa päivystämään ennalta sovittuun ajankohtaan, mutta sairauspoissaolon sattuessa päivystysvuorolle hän ei saa siitä minkäänlaista korvausta. Sairauspoissaolo voi pahimmillaan tiputtaa päivystävän lääkärin tulot puoleen. Kyse on viime kädessä potilasturvallisuudesta, sillä on kaikkien etu, että lääkäri malttaa jäädä puolikuntoisena kotiin sairastamaan.

Terveydenhuoltoa uhkaa merkittävä erikoislääkäripula. Lääkärin peruspalkan pitää olla kilpailukykyinen myös sairaalassa, jotta julkisella puolella työskentely motivoi jatkossakin. Peruspalkan korotus nostaa myös päivystyksestä saatua kompensaatiota.

Koulutusresurssit on varmistettava kaikkien eduksi

Erikoistuva lääkäri tai kandi ei kasva ammattilaiseksi ilman asianmukaisesti resursoitua perus- ja jatkokoulutusta. Koulutuksellisuuden tulee näkyä erikoistuvan arjessa koko ajan, myös päivystyksessä. Järjestelmän tulee tarjota riittävästi työaikaa opetukseen kliinisille opettajille ja kova-lääkäreille.

Lääkärin työ vaatii läpi uran ammatillista koulutusta. Resurssit on turvattava kovinakin aikoina: koulutettavilla ja kouluttajilla on oltava mahdollisuus päivittää osaamistaan vähintään suositusten minimimäärä.

Virheetön lääkäri jättäköön äänestämättä näissä vaaleissa

Me ihmiset teemme virheitä, mutta harvassa ammatissa virheestä voi joutua vuosia kestävään oikeusprosessiin, josta ei tihku tietoa ulos. NLY vaatii inhimillisempää ja nopeampaa hoitovirheprosessia Suomeen. Hoitovirheprosessin käsittelyajat tulee saada lyhenemään, ja kollegion tuki tulee turvata. Ilmapiiriä voimme muuttaa yhdessä - jokainen on syytön, kunnes toisin todistetaan. Organisaatioiden tulee kantaa vastuunsa. Etsitään yhdessä syitä, ei syyllisiä!

Tutkitun tiedon tulevaisuus

Hoidon jatkuvuus on viime vuosien yksi kuumimmista aiheista. Tutkimus on nuorta lääkäriä lähellä, ja tutkitusti vaikuttavan mallin taakse on hyvä asettua. Tarvitsemme välittömiä toimia kohti jatkuvuutta, sillä vain puheilla tai ideologisella ajatuksella ei terveydenhuoltoa pelasteta. Pitkien hoitosuhteiden hyödyt eivät kosketa vain yleislääkäreitä, vaan tätäkin keskustelua tulisi käydä kokonaisuutta katsoen.

Tutkimuksen tekeminen on hankaloitunut merkittävästi viime vuosina. Toisiolaki ja siihen liittyvät ongelmat ovat aiheuttaneet vaikeasti korjattavaa haittaa kokonaiselle tutkijasukupolvelle. Suomalaiset huippuosaajat tarvitsevat viipymättä kunnolliset työvälineet ja ansaitsemansa rahoituksen. Tutkimustyön tulee olla kannattava vaihtoehto lääkärille myös jatkossa - se ei ole vapaa-ajan vapaaehtoistyötä.

Tavoitteena lääkärin tasapainoinen arki

Jokaisella lääkärillä on myös elämä työn ulkopuolella. Muutto paikkakunnalta toiselle pakollisen koulutusjakson perässä kuormittaa monia. Ylityöt vaikeuttavat työstä palautumista. Määräaikaisuuksien laiton ketjuttaminen luo epävarmuutta perheellistymisestä haaveileville.

Hyvä arki koostuu sekä työn joustoista että riittävästä ennakoitavuudesta.

Äänestä lääkärin tasapainoisen arjen puolesta numeroilla 2–101!

Riku Metsälä
Nuorten Lääkärien Yhdistys