Lääkäriliiton valtuuskunnan vaali 2024 -blogit

Tutustu näiden blogitekstien avulla Lääkäriliiton valtuuskunnan vaalissa 2024 ehdokkaana olevien näkemyksiin. Tekstien kirjoittajat ovat vaalirenkaiden/vaaliliiton edustajia. Kirjoittajan/kirjoittajien nimet löydät tekstin lopusta.

• Uusia virityksiä vai näyttöön perustuvien keinojen käyttöä

Luottamus terveydenhuoltoon rapautuu ja taustalla ovat tutut syyt – yleislääkärin vastaanotolle ei tahdo päästä tiukan hoidon tarpeen arvion läpi. Jos vastaanotolle pääsee, niin aina on vastassa eri lääkäri. Välillä potilas saa terveydelliseen huoleensa vastauksena tuntemattoman lääkärin terveiset tuntemattoman hoitajan välittämänä, joko chatissa tai puhelimessa. On potilas sitten vastaanotolla tai digikanavassa, yleislääkärin aika kuluu tuntemattoman potilaan papereita lukiessa ja potilaan tilanteeseen tutustuessa.

• Kollegakonkareitten ääni

Seniorilääkäreiden ääni kuuluviin

Pyrimme vaikuttamaan terveydenhuollossa tehtäviin päätöksiin ja tarvittaessa yhteiskunnallisiin päätöksiin ja ilmiöihin (esim. eutanasia, medikalisaatio, priorisointi, mentorointi, julkinen ja yksityinen terveydenhuolto sekä digitalisaatio).

Arvostamme ja edistämme lääkärikunnan yhtenäisyyttä ja kollegiaalisuutta. Tuemme vahvasti Suomen Lääkäriliiton asettamien työikäisten kollegojen edunvalvontaan liittyvien ja ammatillisten tavoitteiden saavuttamista mm. kokemuksemme ja pitkien työuriemme aikana syntyneiden verkostojemme avulla.

• Rohkeutta uudistaa, taitoa kuunnella

Mitä vaikutuksia sairaalaverkon supistuksilla on sinun työhösi? Onko oikein, että suomalaisessa terveydenhuollossa vastuun kantaja olet aina sinä yksittäinen ammattilainen, ei käytännössä koskaan organisaatio? Mitä käy palkallesi, jos sairastut päivystysviikolla? Maksetaanko sinun yksikkösi viikkolepokorvaukset oikein ja läpinäkyvästi? Mahdollistetaanko osa-aikatyö edes lain vaatimalla tavalla lapsen vanhemmille?

• Terveys on toimintakykyä – niin ihmiselle kuin organisaatiolle

”Veronmaksajat ansaitsevat paremmat sote-palvelut.” Näin otsikoitiin mielipidekirjoitus Helsingin sanomissa 15.9.2024. Kansalaisten toimintakyky ja selviytyminen arjessa ovat käsitteitä, joilla voidaan arvioida, miten terveydenhuolto kykenee täyttämään tehtävänsä. Kuitenkin terveydenhuollon oma toimintakyky on vakavasti häiriintynyt.