Kollegakonkareitten ääni

Seniorilääkäreiden ääni kuuluviin

Pyrimme vaikuttamaan terveydenhuollossa tehtäviin päätöksiin ja tarvittaessa yhteiskunnallisiin päätöksiin ja ilmiöihin (esim. eutanasia, medikalisaatio, priorisointi, mentorointi, julkinen ja yksityinen terveydenhuolto sekä digitalisaatio).

Arvostamme ja edistämme lääkärikunnan yhtenäisyyttä ja kollegiaalisuutta. Tuemme vahvasti Suomen Lääkäriliiton asettamien työikäisten kollegojen edunvalvontaan liittyvien ja ammatillisten tavoitteiden saavuttamista mm. kokemuksemme ja pitkien työuriemme aikana syntyneiden verkostojemme avulla.

Kokemus käyttöön

Lääkäreiden elinikäinen oppiminen ja tieteellinen tutkimus ovat maamme terveydenhuollon korkean tason välttämättömiä edellytyksiä. Tuemme vahvasti lääkäreiden mahdollisuutta riittävään jatkokoulutukseen ja tieteelliseen tutkimustyöhön. Olemme valmiita toimimaan työikäisten ja nuorten kollegojen avuksi asiantuntijoina, luennoitsijoina, mentoreina ja ohjaajina.

Jokaisella lääkärillä on oikeus hyvään ja terveydenhuollon sisällön tuntevaan johtamiseen. Tarjoamme tarvittaessa pitkän kokemuksemme avuksi esim. työyhteisöissä syntyneiden vaikeidenkin ristiriitatilanteiden ratkaisemisessa ja haastavien päätösten taustatukena. Kannustamme Suomen Lääkäriliittoa jatkamaan vastuullisella linjalla potilaiden ja yhteiskunnan luottamuksen saavuttamiseksi ja edistämiseksi.

Lääkäri on lääkäri eläkkeelläkin

Eläkeiän saavuttaneidenkin lääkäreiden työpanos terveydenhuoltomme toimivuuden kannalta on tärkeä. Vastustamme kaikkia yrityksiä rajoittaa lääkärien toimintaa yksinomaan iän perusteella. Eläkkeellä olevat ammattitaitonsa säilyttäneet lääkärit muodostavat lääkäripulassa ja yllättävien tilanteiden, esimerkiksi pandemioiden, suuronnettomuuksien tai luonnonkatastrofien yhteydessä korvaamattoman arvokkaan voimavaran.

Pidämme tärkeänä ja toimimme sen hyväksi, että eläkeiän saavuttaneiden lääkärien mahdollisuudet säilyttää ammattitaitonsa ovat riittävät. On hyvin tärkeää huolehtia myös siitä, että eläkkeellä olevien lääkäreiden työjärjestelyt ja palkkaus voidaan järjestää tavalla, joka palvelee sekä terveydenhuoltojärjestelmää että lääkäreitä.

Seniorilääkäreiden hyvinvointia edistetään

Tavoitteemme on liittää yhteen pitkän uran tehneitä kollegoita, edistää heidän hyvinvointiaan auttamalla heitä kehittämään edelleen osaamistaan ja ylläpitämään terveitä, aktiivisia sekä sosiaalisesti rikkaita elämäntapoja.

Suomen Seniorilääkärit ry. on Suomen Lääkäriliiton jäsenyhdistys, joka toimii pitkän uran tehneiden lääkäreiden organisaationa. Yhdistys perustettiin v. 2010 kunniapuheenjohtajansa Taito Pekkarisen† toimesta. Yhdistykseen kuuluu 574 jäsentä lähes kaikilta erikoisaloilta. Se pyrkii tuomaan seniorilääkäreiden näkemyksiä ja kokemusta terveydenhuollosta ja yhteiskunnasta laajemminkin tehtävien päätösten pohjaksi. Yhdistys pyrkii tukemaan eläkeiän saavuttaneiden lääkärien mahdollisuuksia lääkärintoimen harjoittamiseen sekä tarjoaa kokemuksensa lääkäreiden elinikäisen oppimisen tueksi. Yhdistys edistää jäsentensä hyvinvointia ja aktiivisuutta sekä sosiaalista kanssakäymistä.

Leena Lindgren
Seniorilääkärit ry