Hyppää sisältöön
Työelämä Vahingon tai virheen sattuessa Vahingon tai virheen käsittely

6.1 Vahingon tai virheen käsittely

Potilasturvallisuus kehittyy vahingoista ja virheistä oppimalla. Työpaikalla tulee myös olla toimintamalli niin potilaan kuin osallisena olleen lääkärin tukemisesta.

Vahingot ja virheet tulee aina käsitellä

Terveyden- ja sairaanhoidossa, kuten kaikessa inhimillisessä toiminnassa, tapahtuu väistämättä vahinkoja ja virheitä. Erehtyminen on inhimillistä ja kova työpaine lisää vahinkojen ja virheiden mahdollisuutta.

Vahingot ja virheet sekä niiden epäilyt tulee käsitellä mahdollisimman pian pyrkien asianomaisten yhteisymmärrykseen ja asian välittömään korjaamiseen. Haitat tulee pyrkiä minimoimaan tai korjaamaan.

Sattuneita vahinko- ja virhetilanteita tulee käsitellä työpaikoilla rakentavalla ja ammatillista kehittymistä tukevalla tavalla, ilman tarpeetonta syyllistämistä. On pyrittävä purkamaan tapahtumaketju ja löytämään seikat, jotka ovat altistaneet vahingolle ja virheelle. Tilanteiden analysointi on osa potilasturvallisuuden ja hoidon laadun kehittämistä.  

Kirjaudu sisään lukeaksesi lisää

Lääkäriliiton jäsenenä pääset lukemaan sisällön.

Kirjaudu sisään