Hyppää sisältöön

6.2 Potilasvakuutus

Tutkimuksen ja hoidon yhteydessä aiheutuneita henkilövahinkoja korvataan lakisääteisestä potilasvakuutuksesta. Järjestelmä on puolueeton, maksuton ja syyllistämätön – se antaa turvaa niin potilaalle kuin terveydenhuollon ammattihenkilölle. Raskaita oikeusprosesseja ei tarvita.

Mikä on potilasvahinko

Potilasvahinko on potilaalle terveyden- tai sairaanhoidon yhteydessä aiheutunut henkilövahinko.

Henkilövahinko on esimerkiksi

  • potilaalle aiheutunut sairaus tai ruumiinvamma
  • potilaan fyysisen tai psyykkisen terveydentilan ohimenevä (esim. ohimenevä kipu tai särky) tai pysyvä heikentyminen
  • potilaan menehtyminen

Milloin potilasvahinko korvataan?

Potilasvahinko korvataan, jos jokin lain kahdeksasta vahinkotyypistä täyttyy.

Hoitovahinko on tyypillisin korvattava vahinko. Se voi aiheutua potilaan tutkimuksesta, hoidosta tai muusta vastaavasta käsittelystä tai niiden laiminlyönnistä.

Hoitovahinko korvataan, jos arvioidaan, että kokenut terveydenhuollon ammattihenkilö olisi vastaavassa tilanteessa toiminut toisin ja siten välttänyt vahingon. Tämä ns. ammattistandardi arvioidaan kunkin lääketieteen erikoisalan kokeneen ammattihenkilön vaatimustason mukaisesti. On huomattava, ettei huono hoitotulos ole korvattava potilasvahinko, jos vaadittava ammatillinen osaaminen on saavutettu.

Potilaan hoitoon liittyy aina väistämättä hoitokomplikaatioita, jotka voivat pitkittää potilaan hoitoa ja aiheuttaa hänelle lisä- tai jälkihaittoja. Näitä ei korvata potilasvakuutuksesta hoitovahinkoina, ellei toiminnassa ole alitettu ammattistandardia.

Jos hoitokomplikaatiosta kuitenkin seuraa potilaalle vakava pysyvä vamma (vähintään haittaluokka 7-8) tai potilas kuolee, voidaan seuraus korvata kohtuuttomana vahinkona. Laissa säädetyn kohtuuttomuusarvioinnin tulee kuitenkin täyttyä.

Myös tutkimuksen ja hoidon yhteydessä aiheutunut infektiovahinko voidaan korvata, jos laissa säädetty siedettävyysarvio täyttyy. Siinä huomioidaan infektion ennakoitavuus, vahingon vakavuus, hoidettavana olleen sairauden tai vamman laatu sekä potilaan muu terveydentila.

Tapaturmavahinkona voidaan korvata tutkimus- tai hoitotoimenpiteen yhteydessä aiheutuneet äkilliset, odottamattomat ja ulkoiset tapahtumat, jotka aiheuttavat potilaalle henkilövahingon.

Laitevahinkona korvataan tutkimuksessa tai hoidossa käytetyn sairaanhoitolaitteen tai -välineen viasta potilaalle aiheutunut henkilövahinko.

Implanttivahinkona voidaan korvata potilaan kehoon kiinteästi asennettavista laitteista, kuten implanteista, tekonivelistä, murtumien kiinnitysmateriaaleista ja tahdistimista aiheutuneet vahingot. Korvattavuuden edellytys on, ettei laite ole ollut niin turvallinen kuin on ollut aihetta edellyttää. Implanttivahinkona voidaan korvata vain 1.1.2021 jälkeen potilaaseen kiinnitetyt laitteet.

Hoitohuoneiston tai -laitteiston aiheuttama palo tai muu vastaava hoitohuoneiston tai -laitteiston vahinko korvataan potilasvahinkona.

Reseptilääkkeen virheellinen luovutus apteekista korvataan lääkkeen toimittamisvahinkona. Sen sijaan tutkimuksen tai hoidon yhteydessä tapahtuneet vahingot arvioidaan hoitovahinkoina.

Miten vahinkoilmoitus etenee?

Informoi potilasta potilasvakuutuksesta, jos potilaalla saattaisi olla oikeus saada korvauksia potilasvakuutuksesta. Potilas voidaan ohjata myös potilasasiamiehen puoleen. Potilasvahingot käsitellään keskitetysti Potilasvakuutuskeskuksessa.

Muista, että vahinkoilmoitus tulee esittää keskukselle kolmen vuoden kuluessa siitä, kun potilas sai tietää vahingosta tai hänen olisi pitänyt tietää siitä.

Potilasvahinkoasian käsittely on potilaalle ja lääkärille maksutonta. Prosessi tulee Potilasvakuutuskeskuksessa vireille potilaan tekemällä vahinkoilmoituksella. Potilasvakuutuskeskus hankkii asian tarvittavat tiedot ja selvitykset hoitolaitoksista. Ks. selvityksen antamisesta tarkemmin alla.

Asiassa saatujen selvitysten perusteella Potilasvakuutuskeskuksen asiantuntijalääkäri arvioi asiaa. Lopullisen korvauspäätöksen tekee Potilasvakuutuskeskus. Päätös toimitetaan tiedoksi hoitopaikalle / hoidon antaneelle yksityiselle elinkeinonharjoittajalle tai yhtiölle.

Mitä jos potilas tai ammattihenkilö on tyytymätön korvauspäätökseen?

Jos korvauspäätös on potilaan tai hoidon antajan mielestä perustunut puutteelliseen selvitykseen, voi Potilasvakuutuskeskukselta hakea päätökseen oikaisua.

Potilasvakuutuskeskuksen päätökseen voi myös hakea ratkaisusuositusta liikenne- ja potilasvahinkolautakunnalta. Kirjallinen hakemus tulee tehdä vuoden kuluessa Potilasvakuutuskeskuksen päätöksen antamisesta. Potilasvakuutuskeskusta kuullaan hakemuksesta ja se voi tarvittaessa oikaista päätöstään. Menettely lautakunnassa on maksutonta.

Potilaalla on lisäksi oikeus nostaa Potilasvakuutuskeskusta vastaan kanne tuomioistuimessa. Hoitava taho ei ole asianosaisena tässä prosessissa.

Vahingosta viisastuu -opas

Lääkäriliitto on laatinut yhdessä Potilasvakuutuskeskuksen ja Lääkäripalveluyritykset ry:n (LPY) kanssa ohjeen potilasturvallisuuden tukemiseksi terveydenhuollossa. Ohjeen tarkoituksena on tarjota tukea terveydenhuollon organisaatioiden potilasturvallisuustyöhön niin, että potilasvahingot toimivat oppimisen välineenä.

Kirjaudu sisään lukeaksesi lisää

Lääkäriliiton jäsenenä pääset lukemaan sisällön.

Kirjaudu sisään