Hyppää sisältöön
Työelämä Ohjeita ja suosituksia Työhyvinvointi ja työsuojelu

1.4 Työhyvinvointi ja työsuojelu

Tälle sivulle on koottu suosituksia ja ohjeita, joiden tavoitteena on lääkäreiden työhyvinvoinnin parantaminen.

1

Suositus lääkärien työterveyshuollosta

Työterveyshuollon palvelujentuottajan tulee olla lääkärin toimintayksiköstä hallinnollisesti ja työyhteisöllisesti erillään, jotta palvelujen ammatillinen riippumattomuus, toimiva hoitosuhde ja tietosuojan turvaaminen mahdollistuvat.

2

Lääkäriliiton päivystyssuositus

Päivystyksessä tulee hoitaa vain päivystyksellistä hoitoa vaativia potilaita. Terveydenhuollon ei-päivystyksellinen toiminta on järjestettävä muulla tavalla. Työnantajan on huolehdittava siitä, että päivystäminen on riittävästi resursoitu eri vuorokaudenaikoina.

3

Terveydenhuollon johtaminen -suositus

Lääkärillä tulee jatkossakin olla lakisääteinen oikeus tehdä kliiniset valinnat lääketieteellisin ja eettisin perustein potilaskohtaisesti. Työyhteisön ja lääkärien osaamista tulee johtaa kokonaisuutena, työyhteisön osaamistarpeet, ja yksittäisen lääkärin osaaminen ja ammatillinen kehittyminen huomioon ottaen. 

3

Hyvän työpaikan kriteerit

Hyvän työpaikan kriteerit koskevat niin hakuvaihetta ja valintaprosessia, perehdyttämistä, päivittäistä työn johtamista ja työskentelyolosuhteita, päivystyksen järjestelyjä, koulutusta ja tutkimusta kuin työsuojelua ja työterveyshuoltoa.