Tälle sivulle on koottu suosituksia ja ohjeita, jotka liittyvät lääkärikunnan ja ympäröivän yhteiskunnan väliseen suhteeseen. Suositusten ja ohjeiden tarkoitus on ylläpitää ja parantaa yhteiskunnan, potilaiden ja kansalaisten luottamusta lääkäreihin. 1 Kollegiaalisuusohjeet Lääkäriys yhdistää kaikkia työnkuvaltaan yhä monimuotoisemman profession jäseniä. Kollegiaalisuus on yhteistyötä potilaan parhaaksi ja koko lääkärikunnan hyväksi. Kollegiaalisuusohjeet velvoittavat lääkäreitä käyttäytymään kollegiaalisesti työhön liittyvissä ja muissa keskinäisissä suhteissaan. 2 Lääkärit ja kaupalliset yritykset -ohje Avoimuus ja pyrkimys riippumattomuuteen ovat tärkeitä lääkärien ja yritysten välisessä yhteistyössä, jotta luottamus lääkäriin potilaan hoitajana ja oikeudenmukaisena yhteiskunnallisena toimijana ei vaarannu. Lääkärin on koulutuksensa perusteella tarkkaan punnittava ja arvioitava markkinointi-informaation luotettavuus ja uusien tuotteiden hyödyllisyys potilaalle. 3 Lääkärien esteellisyysohje Esteellisyyden arviointi on jokaisen hallintoasioiden käsittelyyn osallistuvan lääkärin velvollisuus. Etenkin tulosvastuussa olevien lääkärien tulisi huolellisesti perehtyä hallintolain määräyksiin esteellisyydestä. Lääkäriliiton hallitus on antanut omat esteellisyyttä koskevat ohjeensa. 4 Asiantuntijana ja lausunnonantajana toimiminen -ohje Esteellisyyden arviointi on jokaisen hallintoasioiden käsittelyyn osallistuvan lääkärin velvollisuus. Etenkin tulosvastuussa olevien lääkärien tulisi huolellisesti perehtyä hallintolain määräyksiin esteellisyydestä. Lääkäriliiton hallitus on antanut omat esteellisyyttä koskevat ohjeensa. 5 Lääkäreitä ja lääkäripalveluja koskevat markkinointiohjeet Lääkäripalvelujen markkinoinnin tulee antaa potilaille oikea ja luotettava kuva lääkärin ja lääkäripalveluja tarjoavien yritysten antamista palveluista ja sitä kautta tukea potilaiden mahdollisuutta saada asiallista tietoa sekä valinnan vapautta hoitoon hakeutumisessa.