Tutkittua tietoa Tutkimusarkisto Opiskelijatutkimus Opiskelijatutkimus Opiskelijatutkimuksella selvitämme lääketieteen opiskelijoiden kokemuksia lääketieteen opetuksen laadusta ja resursseista. Tutkimuksen tiedot Opiskelijatutkimuksella selvitämme lääketieteen opiskelijoiden kokemuksia lääketieteen opetuksen laadusta ja resursseista. Tutkimuksella selvitämme myös opiskelijoiden kesäajan työskentelyä, työehtoja ja palkkausta. Tuloksia hyödynnetään Lääkäriliiton ja Medisiinariliiton edunvalvonnassa. Tutkimus toteutetaan yhteistyössä Suomen Medisiinariliiton kanssa joka toinen vuosi. Tutkimuksessa selvitetään myös erilaisia ajankohtaisia teemoja, esimerkiksi opiskelijoiden jaksamista ja tulevaisuudensuunnittelmia. Tuorein tutkimus toteutettiin syksyllä 2024. Tutkimus: Opiskelijatutkimus Yhteistyössä Suomen Medisiinariliitto Kohderyhmät Lääketieteen 2.-6. vuosikurssin opiskelijat Suomessa ja 1.-6. ulkomailla Avainsanat:jaksaminenkoulutuskuormitusopiskelijapalkkaperuskoulutusulkomailla opiskeleva Opiskelijat toivovat enemmän käytännön harjoittelua ”Toimenpiteet ovat kädentaitoja, jotka vaativat ylläpitämistä. Vastavalmistuneella terveyskeskuslääkärillä on korkea kynnys tehdä vaikkapa sisäisten peräpukamien kumilenkitystä, kun sitä on viimeksi harjoitellut yli kolme vuotta sitten kumihanskalla” -Sofia Paakkonen, SML Koulutuksen resursseja tarkasteltiin pääsääntöisesti opiskelijan näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitettiin tyypillisiä ryhmäkokoja ryhmäopetuksessa sekä opiskelijan kokemusta eri opetusmenetelmien määrästä ja perusopetuksen resursoinnista. Osa kysymyksistä olivat samassa muodossa kuin vuonna 2022, mutta osaa kysymyksistä uudistettiin. Opetusmenetelmien määrää tarkasteltiin opiskelijoiden kokemusten kautta kysymyksellä ” Arvioi oman oppimisesi kannalta seuraavien opetustilanteiden tai – menetelmien määrää opinnoissasi tällä hetkellä”, vastausvaihtoehtojen ollessa toivon enemmän, määrä on sopiva, toivon vähemmän ja en osaa sanoa / ei koske minua. Selvästi eniten opiskelijat kaipasivat konkreettista käytännön harjoittelua, kuten kliinisten toimenpiteiden tekemistä ja potilaiden tutkimista ja kohtaamista. Kliinisten toimenpiteiden harjoittelua toivoivat erityisesti 4.–6. vuosikurssin opiskelijat, mutta myös jo 3. vuosikurssin opiskelijoista lähes 80 % toivoi enemmän. Potilaiden kohtaamisen ja tutkimisen harjoittelua toivoivat enemmän erityisesti 4. vuosikurssin opiskelijat, mikä voi heijastella sitä, että 4. vuosikurssin jälkeen on mahdollisuus työskennellä ensimmäistä kertaa lääkärin sijaisena. Myös 3., 5. ja 6. vuosikurssin opiskelijoista noin 70 % toivoi enemmän opetusta potilastyöstä. Toisen vuoden lääketieteen opiskelijoiden opetus on vielä hyvin teoriapainotteista, joten käytännön harjoittelu sijoittuu opinnoissa erityisesti vuosikursseille 3.–6. Vuosien 2022 ja 2024 välillä ei ollut tapahtunut merkittävää muutosta. Kliinisten toimenpiteiden tekemistä, potilaiden kohtaamista ja tutkimista sekä ryhmäopetusta enemmän toivovien määrä oli hieman suurempi kuin vuonna 2022, mutta erot olivat maksimissaan muutamissa prosenttiyksiköissä. Mahdollisuuksiin harjoitella toimenpiteitä vaikuttavat erityisesti kliinisten opettajien ja opetuspotilaiden määrä, opetustilojen kapasiteetti sekä palkattujen valvojien saatavuus pientoimenpiteissä, kuten kanyloinnissa. Huoli oman lääketieteellisen osaamisen karttumisesta kuormittaa Eniten lääketieteen opiskelijoita kuormitti huoli oman lääketieteellisen osaamisen karttumisesta. Eroja eri ryhmien, kuten vuosikurssien, välillä oli nähtävissä. Ulkomailla opiskelevien kohdalla oma taloudellinen tilanne ja sosiaalisen tuen ja kontaktien puute kuormitti kotimaassa opiskelevia enemmän. Lääketieteen opintojen keskeyttäminen on hyvin vähäistä (Vipunen), mutta kokemus väärästä uravalinnasta oli kuormittanut hieman 19 % vastaajista, erittäin tai melko paljon 4 %. Naiset kokivat miehiä useammin paineita opintojen etenemiseen liittyvistä tekijöistä, kuten huolta lääketieteellisen osaamisen karttumisesta, painetta opintojen aikataulusta ja etenemisestä ja painetta harjoittelujen suorittamisesta lomien aikana. ”Koulutuksen hyvät resurssit ja riittävän pienet ryhmäkoot ovat tärkeitä paitsi kliinisten taitojen oppiselle, myös lääkäri-identiteetin kehittymiselle ja ammattiin kasvamiselle”-Sami Heistaro, Lääkäriliitto Jaksamisen tukena tärkeimmäksi tekijäksi nousivat sosiaaliset suhteet, joiden merkitys oli ollut selvästi muita esitettyjä tekijöitä suurempi. Sosiaalisten suhteiden tärkeys korostui hieman enemmän alle 30-vuotiailla vastaajilla, mutta lähtökohtaisesti kaikissa taustaryhmissä sosiaaliset suhteet olivat tärkein tekijä. Vuosikursseittain eroja esiintyi esimerkiksi lääkäri-identiteetin kehittymisen ja opinnoissa menestymisen osalta. Opinnoissa menestyminen oli tukenut jaksamista erityisesti alemmilla vuosikursseilla. Sen sijaan lääkäri-identiteetin merkitys kasvoi tulosten perusteella vuosikursseittain. Yleislääketiede erikoisaloista kiinnostavin Uutena kokonaisuutena selvitimme lisäksi opiskelijoiden ajatuksia tulevaisuuden urasta. Kiinnostusta erilaisiin urapolkuihin selvitettiin sekä koulutuksen että työskentelyn näkökulmista, joskin lääkäreiden kohdalla ne kulkevat käsi kädessä – esimerkiksi erikoislääkärin tutkinto ja YEK-tutkinto ovat ammatillisia jatkotutkintoja, jotka suoritetaan työelämässä. Selkein kiinnostuksen kohde oli erikoistuminen, joka kiinnosti vähintään melko paljon 93 % vastaajista. Erikoistumishalukkuus oli korkea kaikilla vuosikursseilla, mutta ”erittäin paljon” -vaihtoehdon valinneiden osuus oli sitä pienempi, mitä korkeammalla vuosikurssilla on. Vastaavasti ”melko paljon” -valinneiden osuus kasvoi. Yleislääketieteen erityiskoulutuksen (YEK) suorittamiseen kiinnostus sen sijaan kasvoi vuosikursseittain. Työskentelypaikan osalta sairaalassa työskentely kiinnostaa eniten (84 %). Ainoa muista eroava ryhmä oli 35–53-vuotiaat, joista sairaalassa työskentelystä oli kiinnostuneita hieman pienempi osa, 71 %. Sen sijaan yrittäjyys kiinnosti tätä ryhmää enemmän kuin muita. Melkein puolet vastaajista olivat kiinnostuneita perusterveydenhuollossa työskentelystä, vanhimpien vastaajien kohdalla osuus oli hieman korkeampi kuin alle 30-vuotiailla, mutta erot eivät olleet merkittäviä. Mielenkiintoisena havaintona yksityisellä sektorilla työskentely kiinnosti eniten alempien vuosikurssien opiskelijoita, ja kiinnostuneiden määrä väheni vuosikurssien mukaisesti. Iän perusteella vastaavaa kaavaa ei ollut havaittavissa, vaan yksityisellä työskentely kiinnosti eniten sekä nuorimpia että vanhimpia ikäryhmiä. Kiinnostavimpia erikoisaloja selvitettiin monivalintakysymyksellä, jossa vastaaja sai valita 1–3 itseään eniten kiinnostavaa erikoisalaa ja valtaosa vastaajista valitsi vähintään kaksi. Kiinnostavimmiksi erikoisaloiksi valikoituivat yleislääketiede (28 %) ja akuuttilääketiede (24 %). Erikoisalat ovat keskenään hyvin erilaisia ja niiden lääkäritarve myös vaihtelee suuresti, minkä vuoksi kiinnostuneiden määrän ei tarvitsekaan olla kaikilla aloilla sama. Eroja kiinnostuksissa oli havaittavissa esimerkiksi vuosikurssin ja iän perusteella. ”On ilahduttavaa, että yleislääketiede ja psykiatria kiinnostavat tulevia lääkäreitä. Tämä luo osaltaan hyvät lähtökohdat perusterveydenhuollon ja mielenterveyspalveluiden vahvistamiselle, mitkä ovat Lääkäriliiton keskeisiä tavoitteita”– Sami Heistaro, Lääkäriliitto Suosituimmaksi erikoisalaksi valikoitui yleislääketiede (28 %) ja kiinnostus yleislääketiedettä kohtaan kasvoi tasaisesti vuosikursseittain – viimeisen vuoden opiskelijoista jopa 41 % oli valinnut sen. Muita kiinnostavimpia aloja olivat akuuttilääketiede (24 %), lastentaudit (19 %), naistentaudit ja synnytykset (18 %) sekä anestesiologia ja tehohoito (18 %). Kymmenen suosituimman alan joukkoon mahtui myös psykiatria (12 %). Suuret ryhmäkoot haastavat oppimisen Keskiarvolla mitattuna tyypillinen ryhmäkoko oli pysynyt ennallaan vuodesta 2022, ollen 11 henkilöä. Eroja kuitenkin oli nähtävissä vastausten jakaumassa ja yli 10 henkilön ryhmien osuus oli kasvanut. 11–12 henkilön ryhmien yleisyys oli kasvanut myös ainoastaan kotimaisia yliopistoja tarkastelemalla. Ulkomailla opiskelevilla muutoksia oli tapahtunut myös, mutta ulkomailla opiskelevien kohdalla tulee huomioida, että kyseessä on vastaajia useammasta eri maasta. Kotimaassa opiskelevien kohdalla eroja ryhmäkokojen välillä esiintyi myös eri vuosikurssien välillä ja kysymyksen muotoilun vuoksi todellinen ryhmäkoko voi vaihdella eri tilanteissa. Suuremmat ryhmäkoot olivat tyypillisimpiä prekliinisen vaiheen opiskelijoilla (1. ja 2. vuosikurssit). Pienimpiä tyypilliset ryhmäkoot olivat 5. vuosikurssin opiskelijoilla. Sopivaksi ryhmäkooksi arvioitiin hieman pienempiä ryhmiä, kaikkien vastaajien keskiarvon ollessa 8 henkilöä. Vuosikurssi sekä se, minkäkokoisen ryhmän vastaaja oli arvioinut tyypilliseksi ryhmäkooksi, vaikutti kuitenkin siihen, mitä arvioitiin sopivaksi ryhmäkooksi. Ainoastaan yli 15 hengen ryhmissä tyypillisesti opiskelevat arvioivat kyseisen koon ryhmät sopivimmiksi, suurimman osan ollessa toisen vuosikurssin opiskelijoita. Muiden vuosikurssien, eli kliinisen vaiheen opiskelijoiden, kohdalla sopivimmaksi arvioitiin 7–10 hengen ryhmät, mutta erityisesti 5. vuorikurssin opiskelijat toivoivat 2–6 hengen ryhmiä. Lääketieteen opiskelijat ovat merkittävä kesäaikainen resurssi terveydenhuollossa Lähes kaikki 5.-6. vuosikurssien opiskelijat työskentelevät kesällä lääkärin sijaisena. Lääkärin sijaisena työskennelleitä 5. ja 6. vuosikurssin opiskelijoita vastasi Lääkäriliiton Opiskelijatutkimukseen yhteensä 428. Heistä 51 opiskeli ulkomailla ja loput Suomessa. Lääkärin sijaisena työskentelevät olivat useimmiten työssä terveyskeskuksessa tai sairaaloissa – viidennen vuosikurssin opiskelijoilla yleisin toimipaikka oli keskus- tai yliopistosairaala, kuudennen vuoden opiskelijoilla terveyskeskus. Kuudennen vuoden opiskelijoista 6 % työskenteli yksityisellä lääkäriasemalla. Vuokralääkärinä työskenteli 6 %, mikä oli hieman vähemmän kuin vuosina 2022 (11 %) ja 2020 (10 %). Vuokralääkäreinä työskenteli hieman useammin miehet ja yleisin toimipaikka oli terveyskeskus. Työssä oppii paljon uutta, mutta virheen tai epäonnistumisen pelko kuormittaa Lääkärin sijaisena työskennelleet opiskelijat olivat pääasiassa tyytyväisiä kesätyöhönsä kokonaisuutena, lähes 90 % ilmoitti olevansa joko erittäin tyytyväinen tai melko tyytyväinen. Lähes kaikki kokivat myös oppineensa työssä paljon uutta (97 %). Valtaosa vastaajista koki myös, että pystyi hyödyntämään aiemmin oppimiaan asioita käytännössä (91 %) ja että työpaikan ilmapiiri oli avoin ja arvostava (85 %). Muutokset vuosiin 2022 ja 2020 olivat maltillisia, pääasiassa yksittäisiä tai muutamia prosenttiyksikköjä. Sen sijaan mahdollisuus hyödyntää aiemmin opittuja on laskenut vuodesta 2020 lähtien. Noin 63 % oli saanut työstään palautetta, mutta ainoastaan 47 % oli pyytänyt palautetta itse. Sekä palautteen saamisessa että palautteen pyytämisessä oli vaihtelua vuositasolla. Haittatekijöistä eniten esiintynyt tekijä oli epäonnistumisen tai virhesuoritusten pelko työssä (44 %). Myös työn henkinen rasittavuus kuormitti (41 %) lääketieteen opiskelijoita. Parhaimmat arviot, eli vähiten esiintyneitä tekijöitä, olivat epäasiallinen kohtelu työtoverien ja esihenkilöiden taholta sekä turvattomuus työpaikalla. Puutteellisen perehdytyksen esiintyminen oli hieman laskenut vuodesta 2022. Riittävä perehdytys, palautteenanto ja seniorituki ovat tärkeitä ammatillisen itseluottamuksen kehittymiselle Amanuenssuureja suoritetaan ahkerasti ennen lääkärin tehtävissä työskentelyä Lähes kaikki lääkärin sijaisena työskennelleet lääketieteen opiskelijat olivat suorittaneet vähintään yhden amanuenssuurin ennen kesän 2024 työtä. Vastausten perusteella on erittäin harvinaista, että amanuenssuureja ei olisi suoritettu Suomessa – vain yksittäisiä vastaajista oli suorittanut amanuenssuureja ainoastaan ulkomailla. Oletko suorittanut amanuenssuureja (yhden tai useamman) ennen kesätyötäsi lääkärin sijaisena? Kesällä 2024 suurin osa amanuenssina työskennelleistä oli 3. tai 4. vuosikurssin opiskelijoita. Amanuenssuurit olivat yleisimpiä sairaaloissa, erityisesti kerkussairaaloissa (49 %). Amanuenssit kokivat yleisesti vähemmän haittatekijöitä työssään kuin lääkärin sijaiset, minkä selittää lääkärin sijaisen suurempi vastuu. Yli 1000 suomalaista opiskelee lääketiedettä ulkomailla Seuraamme ulkomailla lääketiedettä opiskelevien määrää Kelan opintoetuustilastojen avulla. Ulkomailla opiskelua, opiskelun maksuja ja paluuaikeita Suomeen selvitämme Opiskelijatutkimuksen avulla. Lääketieteen opiskelijoiden määrä ulkomailla on kasvanut voimakkaasti 2010-luvulla, mutta pysynyt melko tasaisena viimeisimmät vuodet. Tällä hetkellä eniten opiskelijoita on Latviassa, Virossa, Romaniassa ja Ruotsissa. Latviassa ja Romaniassa opiskelevien määrä on kasvanut huomattavasti – Kelan tilastojen mukaan noin 400 suomalaista sai tukea lääketieteen opintoihin Latviassa. Sen sijaan aiemmin suosituimman opiskelumaan paikkaa pitäneen Ruotsin opiskelijamäärät ovat laskeneet, johtuen päivitetyistä pääsyvaatimuksista. 2019-20202020-20212021-20222022-20232023-2024 Latvia258317360384401 Romania175177186201242 Viro109120116109112 Ruotsi304265203135100 Muut317319325300287Yhteensä11631198119011291142Opintoetuustilasto, Kela Yleisimpiä syitä ulkomailla opiskelulle olivat Opiskelijatutkimuksen mukaan mahdollisuus aloittaa opinnot nopeammin kuin Suomessa, opetuksen laatu ja kokemukset ulkomailla asumisesta ja kansainvälistymisestä. Vaikka osassa ulkomaisista yliopistoista opinnot voi suorittaa joko osittain tai kokonaan ilmaiseksi, esimerkiksi Ruotsissa tutkinnon suorittaminen on maksutonta, ilmoitti vuonna 2022 Opiskelijatutkimuksessa yli puolet tutkimukseen vastanneista, että pelkästään opiskelusta aiheutuu yli 10 000 euron kustannukset. Opiskelijatutkimus 2024 Tutkimuksen kohderyhmä on 2.-6. vuosikurssin lääketieteen opiskelijat Suomessa ja kaikki suomalaiset lääketieteen opiskelijat ulkomailla. Lääkäriliiton ja Suomen Medisiinariliiton yhteistyössä toteuttamalla Opiskelijatutkimuksella kartoitetaan lääketieteen opiskelijoiden kokemuksia lääketieteen opetuksen laadusta ja resursseista, sekä heidän mielipiteitään työelämästä kesätyöpaikoissa ja palkkatietoja. Tietoja hyödynnetään lääkärikoulutuksen kehittämisessä ja koulutuksen resursointiin liittyvien kipukohtien paikantamisessa. Tiedonkeruu toteutettiin sähköpostikyselynä 19.9.−21.10.2024 välisenä aikana. Tutkimukseen kutsuttiin 4667 vastaanottajaa ja kyselyyn vastasi kaikkiaan 1227 lääkäriopiskelijaa (vastaus-% 27) (2022: n=1070, 2020: n=1341, 2019: n=1472). Tuloksia ei ole painotettu. Tuloksia verrataan aiempiin vuosiin tuloksiin soveltuvin osin. Tutkimuksen toteutti Taloustutkimus. Opiskelijatutkimus 2024 PDF 8.2.2025 Kesätöissä lääkärin sijaisena 2024 PDF 8.2.2025 Tietosuojaseloste – Opiskelijatutkimus 2024 PDF 4.10.2024 Mikä kuormittaa medisiinareita eniten? (Lääkärilehti, 2025) Opettavaista – ja vähän pelottavaakin (Lääkärilehti, 2024) Lääketieteen opiskelijoiden määrä ulkomailla on kasvanut voimakkaasti 2010-luvulla. Kelan opintotukea ulkomaille sai lukuvuonna 2022 – 2023 yhteensä 1 129 opiskelijaa. Lääkäriliitto seuraa kyselyillä opiskelijoiden aikeita palata Suomeen. Raportti lukuvuoden 2023-2024 tilastoista päivitetään tälle sivulle keväällä 2025. Lääketieteen opiskelijat ulkomailla PDF 9.8.2024 Katso vanhemmat Opiskelijatutkimuksen raportit täältä Muuta tietoa lääketieteen koulutuksesta, opiskelusta ja opiskelijoista Tilastoja lääketieteen opiskelijoista ja tutkinnoista Koulutuspaikkakysely – ammatillista jatkotutkintoa suorittavat Lääkäreiden ammatillinen kehittyminen Lääkäri-tutkimus Lisätietoja Anna Sirviö Tutkija 041 732 5823 anna.sirvio@laakariliitto.fi