Hyppää sisältöön
Ajankohtaista Omavalvontasuunnitelmasta
  • Jäsenuutiset

Omavalvontasuunnitelmasta

Kirjoittaja Henriikka Hakkala

Jaa

Suunnitelma on palveluyksikön päivittäisen toiminnan käytännön tarpeita palveleva työväline, jossa kuvataan konkreettiset toimet ja prosessit omavalvonnan varmistamiseksi.

Voit huomioida ne kohdat, jotka soveltuvat omaan palveluyksikköösi

Valviran määräys voi vaikuttaa pitkältä, monimutkaiselta ja yksityiskohtaiselta. Sitä ei ole kuitenkaan tarkoitettu omavalvontasuunnitelman malliksi eikä suunnitelman sisällön tarvitse noudattaa määräyksen pitkää sisällysluetteloa. Olennaista valvovan viranomaisen mukaan on, että suunnitelmassa huomioidaan asianmukaisesti ne määräyksen vaatimukset, jotka soveltuvat kulloinkin kyseessä olevan palveluyksikön toimintaan.

Suunnitelma on palveluyksikön päivittäisen toiminnan käytännön tarpeita palveleva työväline, jossa kuvataan konkreettiset toimet ja prosessit omavalvonnan varmistamiseksi. Suunnitelmaan ei siis kirjata yksityiskohtia kaikkiin mahdollisiin palvelutoiminnassa ilmeneviin tilanteisiin. Sen sijaan suunnitelma toimii palveluyksikön omavalvonnan runkona, joka ohjaa palveluntuottajan toimintaa (ja palveluyksikön henkilöstön työtä).

Palveluntuottajalla on harkintavaltaa suunnitelman laatimisessa

Omavalvontasuunnitelma on tehtävä sähköisesti, mutta muutoin sille ei ole säädetty muotovaatimuksia.  

Palveluntuottajalla on harkintavaltaa suunnitelman laatimisessa ja teknisessä toteutuksessa. Tärkeää on huomioida oman palveluyksikön tarjoamat palvelut ja niiden mahdolliset erityispiirteet. Suunnitelma kuvaa kussakin yksikössä tuotettavien palvelujen laatua ja asianmukaisuutta, miten epäkohdat ja riskit tunnistetaan sekä miten niihin puututaan. Omavalvontasuunnitelma ei siten välttämättä ole yhtä laaja tai samanlainen kaikille toimijoille eli suoraa kopiointia toiselta kannattaa siten välttää.

Laajuus – suhteutetaan palveluyksikön toimintaan

Suunnitelman laajuus määräytyy palveluyksikön palvelutoiminnan sisällön ja laajuuden perusteella. Omavalvontasuunnitelman pitää kattaa kaikki palveluyksikössä tuotettavat palvelut. Mitä monipuolisempi ja riskialttiimpi palveluyksikön palvelutoiminta on, sitä laajempi ja yksityiskohtaisempi suunnitelmakin on.***

Ajantasaisuus ja julkaiseminen

Omavalvontasuunnitelma on pidettävä ajantasaisena eli jos palveluyksikön toiminnassa tapahtuu muutoksia, jotka liittyvät tuotettaviin palveluihin, niiden laatuun tai asiakas- ja potilasturvallisuuteen, pitää päivityksiä tehdä.

Palveluntuottajan on julkaistava omavalvontasuunnitelma julkisuutta edistävällä tavalla, esimerkiksi verkkosivuilla. Lisäksi omavalvontasuunnitelma on pidettävä julkisesti nähtävillä palveluyksikössä.

Mikäli omavalvontasuunnitelmaan tehdään muutoksia, pitää suunnitelman viimeisin versio julkaista viiveettä ja olla julkisesti saatavilla.

Entä jos omavalvontasuunnitelma on jo aiemmin tehty?

Jos omavalvontasuunnitelma vastaa voimassa olevan lainsäädännön ja Valviran antaman määräyksen vaatimuksia eikä muutakaan tarvetta suunnitelman päivittämiselle ilmene, voi merkitä omavalvontasuunnitelman tarkastetuksi. Jos taas havaitsee, että palveluyksikön jotain toimintaprosessia ei ole laadittu Valviran määräyksen edellyttämällä tavalla tulee suunnitelmaa päivittää.

Pitääkö olla huolissaan?

Uuden lain ja määräyksen soveltaminen käytäntöön vie aikaa. Valviran itsensä antama määräys asiassa on viivästynyt siitä, kun laki tuli voimaan, eikä toimijoille ole annettu mallipohjaa, joten ymmärrystä toimijoiden tilanteeseen viranomaistenkin taholta varmasti on. Asiassa kannattaa hyödyntää Valviran neuvontaa, johon yhteystiedot löytyvät alta.


Lähteet:

Aluehallintovirasto/omavalvonta/omavalvontasuunnitelma

Valvira/Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajan omavalvonta

Lisätietoja:

* Suunnitelman laatimisvelvollisuus ei koske valvontalain ulkopuolelle jääviä toimintoja, kuten henkilöstövuokraustoimintaa.

** Valviran omavalvontasuunnitelmaa koskevassa määräyksessä tarkennetaan omavalvontasuunnitelman sisältöä, laatimista ja seurantaa.

*** Esim. jos palveluntuottaja ei käytä asiakastietolain mukaista tietojärjestelmää, ei määräyksen tietojärjestelmiä koskevia vaatimuksia sovelleta silloin palveluyksikön omavalvontasuunnitelmaan. Jos taas esim. palveluyksikköön kuuluvien palvelujen tuottamisessa käytetään laitteita, välineitä, tietojärjestelmiä tai teknologisia ratkaisuja, jotka on kuvattu omavalvontasuunnitelmaa koskevassa määräyksessä, pitää suunnitelmassa huomioida nämä määräyksen vaatimukset.

Ota yhteyttä juridiseen neuvontaan

Lääkäriliiton juristit tavoitat sähköpostitse osoitteella lakimiehet@laakariliitto.fi.

Puhelimitse palvelemme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 10–14.
Ota yhteyttä soittamalla vaihteeseemme numeroon 09 393 091.