Yksityisten elinkeinonharjoittajien vastaanottotoiminnan mallisopimus ja liitteet on päivitetty

Lääkäriliitto, Hammaslääkäriliitto ja Lääkäripalveluyritykset ry. (LPY) ovat yhdessä neuvotelleet uuden lääkärinasemalla toimivien yksityisten elinkeinonharjoittajien vastaanottotoiminnan mallisopimuksen ja sen liitteet. Muutosten taustalla on pääasiassa uuden lainsäädännön huomioiminen, mutta myös sopimuksen ajantasaistaminen vastaamaan paremmin erilaisia toimintamuotoja.

Mallisopimus liitteineen kattaa keskeiset huomioonotettavat ehdot ja periaatteet, joten se helpottaa ja sujuvoittaa olennaisesti sopimusten tekemistä puolin ja toisin. Liitot suosittavat mallisopimusta käytettäväksi, kun toiminta aloitetaan tai sitä muutetaan.

Uudet elinkeinonharjoittajat

Uutta mallisopimusta liitteineen suositetaan suoraan käytettäväksi uusille toimintansa aloittaville elinkeinonharjoittajille.

Toimintaa jo harjoittavat elinkeinonharjoittajat, joilla on voimassa olevat sopimukset

Niille, joilla on jo olemassa voimassa oleva vastaanottotoiminnan sopimus, uutta mallissopimusta suositetaan korvattavaksi entisen tilalle, jotta mm. uuden lainsäädännön vaatimukset tulevat huomioitavaksi. Mikäli osapuolet ovat aiemmin sopineet keskenään sopimukseen muita ns. yksiköllisiä ehtoja, voidaan ne sopia edelleen voimassa oleviksi ehdoiksi.

Tiedustele asiaa tarkemmin lääkäriasemaltasi yhteyshenkilöltä, jonka kanssa sopimuksesi on allekirjoitettu tai aseman vastaavalta lääkäriltä.

Muutostilanteista

Mikäli mallisopimukseen tai liitteisiin esitetään muutoksia, on niistä, yrittäjäsopimuksen luonne huomioon ottaen, aina neuvoteltava osapuolten välillä. Neuvottelujen tulee olla tosiasiallisia, eikä niiden tule olla yksipuolisia ilmoituksia.

Mikäli siis huomaat sinulle tarjottavassa sopimuksessa mallisopimuksesta poikkeavia ehtoja, joita et ole itse halunnut tai ehdottanut, niin tiedustele asiaa Lääkäriliiton lakimiehiltä ennen sopimuksen allekirjoittamista. Myös omia yksilöllisiä ehtoja neuvoteltaessa kannattaa hyödyntää liiton lakimiesten apua.

Lataa mallisopimus ja sen liitteet täältä, otsikon Vastaanottotoiminnan sopimus kohdalta.

Lisätietoja:

lakimiehet@laakariliitto.fi