Ministeriön ehdottama omalääkärikokeilu osuu maaliin

Sosiaali- ja terveysministeriö julkaisi tänään 9.10.2024 ehdotuksen yksityisen sairaanhoidon korvausten kehittämiseksi. Ehdotus on muuttunut huomattavasti lausuntokierroksella olleesta mallista, ja Lääkäriliiton näkemyksen mukaan muutokset ovat pääsääntöisesti oikeasuuntaisia.

Ministeriön ehdottama omalääkärikokeilu osuu maaliin. Kokeilussa hyödynnettäisiin Kela-korvauksia ja se tehtäisiin yhdessä hyvinvointialueiden kanssa. Omalääkärimalli on paras tapa parantaa hoidon jatkuvuutta, jonka yhteydestä parempiin hoitotuloksiin on vahva tieteellinen näyttö. Myös hedelmöityshoitojen Kela-korvausten nostaminen ja yli 65-vuotiaille suunniteltu valinnanvapauskokeilu ovat myönteisiä uudistuksia.

Ehdotuksessa esitetään silmätautien ja naistentautien korvauksen nostamista 60-70 euroon sillä perusteella, että julkisessa palveluvalikoimassa näiden palvelujen saatavuus on heikkoa. Kun aiempien kela-korvausmuutosten vaikutus käyntimääriin on ollut vähäinen ja korvaukset siirtyivät merkittäviltä osin hintoihin, jää kysymykseksi se, miksei näin tapahtuisi myös näiden korotusten osalta. Lääkäriliitto epäilee uudistuksen kustannusvaikuttavuutta näiltä osin.

Lisätietoa:
Janne Aaltonen