Estetiska behandlingar

Estetiska behandlingar måste följa samma etiska principer som övrig patientvård.

Läkare och tandläkare spelar en viktig roll i att identifiera ohälsosamma kroppsbilder samt bedöma när det är nödvändigt att korrigera eventuella relaterade sjukdomar genom medicinska eller tandmedicinska medel.

Reklam och marknadsföring för estetiska behandlingar måste vara ansvarsfull och får inte främja orealistiska förväntningar på behandlingsresultatet.

 

Estetiska behandlingar har blivit vanligare. Idealiseringen av ungdom och skönhet återspeglas i kraven på hälso- och sjukvårdspersonalen samt ökar efterfrågan på estetiska behandlingar. Detta återspeglas i både läkarens och tandläkarens arbete.

Med estetisk kirurgi avses plastikkirurgi, där man försöker ändra utseendet hos tjänstens köpare enligt hens önskemål. Genom rekonstruktiv kirurgi strävar man efter att så långt som möjligt återställa en persons utseende till originalet, till exempel efter en sjukdom eller för att korrigera medfödda strukturella avvikelser. Estetisk vård eller tandvård avser icke-terapeutiska åtgärder som utförs av andra skäl än att behandla en skada, sjukdom eller strukturell avvikelse, vars enda syfte är att förbättra eller förändra en persons utseende.

Estetisk kirurgi eller andra estetiska vårdåtgärder utförs vanligtvis inte vid offentliga vårdenheter. Estetisk kirurgi och behandlingar är normalt momsbelagda tjänster, om inte det finns medicinska eller dentala skäl att utföra dessa. Estetiska behandlingar ges inte bara av läkare och tandläkare utan även av andra leverantörer med varierande klinisk bakgrund och utbildning. Behandlingar ges också av personer som saknar utbildning i vårdbranschen.

Serviceproducenter som tillhandahåller behandlingar ska ha behövliga myndighetstillstånd och tillräckliga kunskaper, färdigheter och erfarenhet för varje åtgärd. Estetiska behandlingar kan endast ges under medicinskt säkra förhållanden i behandlingsrum som är tillräckligt utrustade och ändamålsenligt bemannade, samt innehåller mediciner och utrustning för att behandla livshotande allergiska reaktioner och andra potentiella komplikationer.

Tillgängliga estetiska behandlingar inkluderar ett brett spektrum av olika behandlingar från kirurgiska ingrepp till injektioner och olika hudbehandlingar. Inom tandvården växlar åtgärderna från tandblekning till krävande protesprocedurer och till exempel tandsmycken.

Behandling som ges av tandläkare omfattar ofta åtgärder som samtidigt förbättrar patientens utseende. Resultatet av högklassig korrigerande tandvård är också många gånger estetiskt. Till exempel ger en helhetsrehabilitering av bettet som utförs som protetisk behandling, eller korrigering av en bettdefekt som orsakar skada på bettfunktionen med tandreglering hälsofördelar för patienten, men förbättrar också utseendet. Sådana behandlingar kan betydligt påverka patientens mentala och sociala välbefinnande. Det är inte alltid lätt att dra en gräns mellan uteslutande estetisk och å andra sidan högklassig tandvård. Tandläkaren är tvungen att ta hänsyn till hälsofördelarna med den vård de ger och till de tandmedicinska grunderna för behandlingen.

Kroppsbilden påverkar självförtroendet och den psykiska hälsan och är en väsentlig del av den allmänna hälsan och välbefinnandet. Bilden av ”perfekta kroppar” eller ”en perfekt tandrad” som skapats av media har emellertid bildats till normen, och detta bidrar till utvecklingen av en orealistisk och ohälsosam kroppsbild för vissa människor. Läkare och tandläkare spelar en viktig roll för att identifiera ohälsosamma kroppsbilder och bedöma när det är nödvändigt att korrigera eventuella relaterade sjukdomar genom medicinska eller dentala medel. Om det behövs ska läkaren och tandläkaren ta reda på motivet hos patienten som vill ha estetisk förändring eller som har en särskilt avvikande uppfattning om kroppen och skicka patienten till en specialist för utvärdering före mer omfattande behandlingar.

Estetiska behandlingar måste följa samma etiska principer som patientens övriga behandling. Patientens värde, integritet och hens uppgifters konfidentialitet bör alltid respekteras. En grundlig undersökning av patienten är nödvändig före estetisk behandling. Läkaren och tandläkaren ska ta hänsyn till alla fysiska och psykologiska faktorer hos den enskilda patienten, som kan leda till en ökad risk för skada i förhållande till den potentiella nyttan. Om risken är oacceptabel är det läkarens och tandläkarens etiska skyldighet att vägra tillhandahålla behandling. Detta gäller i synnerhet behandling av minderåriga.

Minderåriga kan behöva estetiska behandlingar, eller dra nytta av dessa, men bör inte genomgå procedurer enbart på grund av sitt utseende. Om estetiska behandlingar undantagsvis ges till minderåriga, bör de göras på basis av noggrant övervägande och endast om syftet med behandlingen är att undvika negativ uppmärksamhet på kroppen och inte så mycket för att få positiv uppmärksamhet. Vid bedömningen ska alla relevanta medicinska och dentala faktorer beaktas, såsom till exempel om patienten fortfarande växer eller om proceduren ska upprepas senare.

Patienten ska behandlas i samförstånd med hen själv. Innan läkaren eller tandläkaren ber om patientens samtycke måste hen förse patienten med information om alla relevanta frågor som rör behandlingen, inklusive hur ingreppet utförs och vilka potentiella risker det medför. Dessutom bör man berätta att många av dessa åtgärder är oåterkalleliga. Patienten ska ges tillräckligt med tid för att överväga informationen innan ingreppet inleds. Läkaren och tandläkaren ska ordna efterkontroll efter ingreppet och behandling av eventuella komplikationer. Behandlingar som ges inom vårdverksamhet omfattas av bestämmelserna för uppgörande av journalhandlingar.

Reklam och marknadsföring av estetiska behandlingar måste vara ansvarsfull och följa marknadsföringsriktlinjer för läkartjänster. Reklamen får inte främja orealistiska förväntningar på behandlingsresultatet. Den får inte innehålla ekonomiska incitament eller orealistiska eller modifierade fotografier av patienter före och efter behandling. Reklam och marknadsföring av estetiska behandlingar får inte riktas till minderåriga. Serviceproducenten får inte erbjuda eller annonsera om lån för att finansiera estetiska behandlingar (se Marknadsföring av läkartjänster).

PATIENTFALL

Patienten har förlorat sina övre framtänder. På tandmedicinska grunder skulle en ersättande övre framtand inte funktionellt vara lika viktig som att till exempel ersätta en saknad stor kindtand. Men idag ses ersättning av den saknade övre framtanden som en självklarhet. Hur är detta etiskt motiverat?

LÄS MER
Standard SS- EN 16372:2014 Estetisk kirurgi – Tjänster
https://www.sis.se/produkter/halso-och-sjukvard/medicin-allmant/halso-och-sjukvardstjanster-allmant/ssen163722014/
FDI World Dental Federation: Dental Ethics Manual 2.
WMA Statement on Aesthetic Treatment 2014: https://www.wma.net/policies-post/wma-statement-on-aesthetic-treatment/

 

© Finlands Läkarförbund 2021