Läkaren, offentliga uppträdanden och sociala medier

Läkaren ska iaktta läkaretikens, kollegialitetens och tystnadspliktens gränser och principer i sociala medier, även under offentliga uppträdanden och i sociala medier.

Läkare och läkarstuderande ska, då de uppträder i offentligheten eller använder sociala medier, minnas att de överallt där deras yrke är känt även som privatperson representerar läkarprofessionen för andra människor.

Information som delas på sociala medier bör alltid ses som helt offentlig information.

Det är bra för en läkare att i stor utsträckning utnyttja sociala medier för att dela hälsoinformation och främja hälsa.

LÄKAREN OCH OFFENTLIGA UPPTRÄDANDEN

Läkaren är en specialist som kan och ska använda sin kunskap för att främja befolkningens hälsa och för patienternas bästa. I sin expertroll blir läkaren också ofta ombedd att kommentera frågor kring medicin i medier.

Enligt läkarens etiska regler ska läkaren vid offentliga framträdanden iaktta noggrann urskillning och undvika att framhäva sin egen person i onödan. På grund av tystnadsplikten kan läkaren inte kommentera en enskild patients hälsotillstånd utan patientens samtycke. I allmänna kommentarer om patienter måste läkaren förhålla sig med respekt gentemot patienterna. Läkaren ska basera sina ställningstaganden på medicinsk kunskap och erfarenhet.

I egenskap av expert har läkaren makt att påverka befolkningens uppfattningar om medicin i allmänhet, men även i fråga om behandling av enskilda sjukdomar. Denna makt måste läkaren utöva klokt och i enlighet med de etiska reglerna. Utlåtanden som läkaren gör i offentligheten ska grunda sig på objektiva iakttagelser som läkaren gjort och på fakta. De uttryck som används får inte skapa orealistiska förväntningar hos patienterna om hur en behandling, ett läkemedel eller en annan medicinsk produkt fungerar och verkar. Risker och potentiella biverkningar måste lyftas fram sanningsenligt (se Marknadsföring av läkartjänster).

LÄKARE I SOCIALA MEDIER

Med sociala medier avses kommunikationsmiljöer på webben där användarna kan vara både aktiva innehållsproducenter och passiva mottagare. Syftet med det producerade innehållet är att skapa och upprätthålla kontakter till andra användare via webben. Via sociala medieapplikationer kan man dessutom sammanställa och dela med sig sina egna hälsouppgifter samt upprätthålla sociala kontakter till andra yrkespersoner, vänner och släktingar. Sociala medier kan också användas för spridning av yrkesrelaterad information, för att söka medicinska råd och för olika typer av kamratgruppsverksamhet. Sociala medier kan användas inom forskning, hälsofrämjande, undervisning och marknadsföring.

Sociala medier ersätter inte läkarkonsultationer i enrum, men kan ge vissa patienter eller grupper bredare och lättare möjligheter att anlita hälsovårdstjänster och få hälsokunskap. Ur läkarens synvinkel ger de en möjlighet att dela hälsoinformation och nå vissa patientgrupper (till exempel ungdomar) bättre än tidigare på ett sätt och språk som är lämpligt för målgruppen. Sociala mediekanaler gör det möjligt att lyfta fram läkarens och hälso- och sjukvårdens perspektiv mer allmänt i samhällsdebatten. Deltagandet i debatten kan också påverka medborgarnas åsikter om hälsofrågor och rätta till missförstånd. Genom ovanstående åtgärder är det möjligt att främja befolkningens hälsa.

De lagar, regler och professionella beteendekoder som reglerar läkarens sociala umgänge gäller också i de sociala medierna. Det är inte lämpligt för en läkare att i sociala medier, eller vid ett annat offentligt uppträdande, kommentera andra människors fysiska egenskaper eller hälsotillstånd, eller kritisera patienter. Läkaren måste minnas lojalitetsplikten mot arbetsgivaren samt en saklig behandling av kolleger.

Innehåll som lagts ut i sociala medier finns ofta på en offentlig server och kommer att finnas kvar på webben för gott. Enskilda individer har inte alla gånger möjlighet att kontrollera hur den information de laddar upp via applikationer kommer att spridas. Man bör alltid förhålla sig till information i sociala medier som till offentlig information. Av detta skäl får läkare inte publicera identifierbara journalhandlingar på sociala medier, inte ens via kanaler avsedda för slutna grupper. Det är förmodligen möjligt att finna informationen årtionden senare och den kan då bedömas av andra och från andra utgångspunkter än vad den ursprungliga användaren hade önskat. Intresserade aktörer, såsom nuvarande eller eventuella framtida arbetsgivare, försäkringsbolag och kommersiella aktörer kan följa de sociala mediernas sidor av många orsaker, till exempel för att bättre förstå sina kunders behov och förväntningar, för att profilera arbetssökande eller för att förbättra sina produkter eller tjänster.

Läkare och läkarstuderande ska, då de uppträder i offentligheten eller använder sociala medier, minnas att de överallt där deras yrke är känt även som privatperson representerar läkarprofessionen för andra människor. Då kan kommentarer som är avsedda som privata åsikter tolkas generellt så att de gäller läkarkåren. Allt detta understryker vikten av att uppträda ansvarsfullt och i överensstämmelse med yrkesrollen i sociala medier. Det kan vara svårt att uppskatta och avgränsa publiken, och att återta ett inlägg i sociala medier. I extrema fall kan läkarens åsikt läsas av alla som har nätuppkoppling.

Kontakter som i sociala medier knutits med patienter kan förändra patient-läkarrelationen i en mer oprofessionell riktning och resultera i att någonderas personliga uppgifter avslöjas, med eventuella problematiska konsekvenser. Det kan vara ett allvarligt problem på vissa medicinska delområden (se Särskilda frågor i behandlingen av mentala störningar).

Den ökande användningen av sociala medier har ökat osaklig kommunikation och hatpropaganda. Om patienter eller utomstående parter beter sig olämpligt mot en läkare eller kommer med vilseledande påståenden på sociala medier måste läkaren bedöma om verksamheten är värd en reaktion eller huruvida det är sakligt att reagera på den. Felaktig information kan korrigeras med iakttagande av tystnadsplikt. Dessutom har läkaren tillgång till alla juridiska kanaler, såsom att göra brottsanmälan. Ett olaga hot är när någon hotar en annan med ett brott så att den hotade personen har en legitim anledning att anta att hens personliga säkerhet eller egendom utsätts för allvarlig fara. Olaga hot har år 2020 föreslagits att genom en lagändring bli föremål för formellt åtal om det riktas till en person på grund av hens arbete eller offentliga förtroendeuppdrag (HE 226/2020). På arbetsplatsen kan saken utvärderas med kolleger och chefen. Arbetsgivaren är skyldig att åtgärda faktorer som äventyrar arbetstagarens hälsa eller säkerhet. Arbetsgivaren har också rätt att polisanmäla olaga hot mot en anställd.

Internationella och nationella läkarorganisationer, däribland Finlands Läkarförbund, har gett anvisningar för läkares agerande i sociala medier. De gäller primärt de problem som uppstår om integritetsskyddet kränks. Syftet med anvisningarna är att hjälpa läkarna att använda sociala medier på ett sätt som inte strider mot de professionella, kollegiala och etiska krav som ställs på läkare.

LÄS MER
Lääkärien ja toimittajien yhteinen tiedotussuositus, 2013. https://www.laakariliitto.fi/site/assets/files/4893/tiedotussuositus_140108.pdf
Social media, ethics and professionalism; BMA guidance: https://www.bma.org.uk/media/1851/bma-ethics-guidance-on-social-media-2018.pdf
Matikainen J, Huovila J. Sosiaalinen media terveyden edistämisessä. Duodecim 2017;133(10):1003-7
Suomen Lääkäriliiton ohje sosiaalisen median käytöstä. https://www.laakariliitto.fi/laakarin-tietopankki/kuinka-toimin-laakarina/sosiaalinen-media/
Helve O, Kattelus M, Norhomaa S, Saarni S. Terveystieto ja sosiaalinen media. Duodecim 2015;131(21):2003-8.
WMA Statement on the Professional and Ethical Use of Social Media: https://www.wma.net/policies-post/wma-statement-on-the-professional-and-ethical-use-of-social-media/
WMA Guidelines on Promotional Mass Media Appearances by Physicians, 2015: https://www.wma.net/policies-post/wma-guidelines-on-promotional-mass-media-appearances-by-physicians/

 

© Finlands Läkarförbund 2021