Kortinlukija toimitetaan Lääkäriliiton jäsenrekisterissä ilmoitettuun osoitteeseen Suomessa. Laitteen toimitusaika on noin 3-4 viikkoa.
Tilaus tehdään sivun alaosasta löytyvällä lomakkeella. Tarkistathan jäsentietosi ajantasaisuuden tilauksen yhteydessä ja korjaat niitä tarvittaessa Tietoni-palvelussa.
Kortinlukijan asennus
Kortinlukija toimii kannettavissa tietokoneissa ja pöytäkoneissa, joissa on Windows, macOS tai Linux -käyttöjärjestelmä. Kortinlukijan malli on SCR3310 v2 USD Smart Card Reader.
E-reseptipalvelu Kelain toimii Windows-käyttöjärjestelmän versioilla 7, 8 ja 10 sekä macOS -versioilla 10.10 (Yosemite) tai uudempi. Selaimiksi käyvät Internet Explorer, Firefox, Google Chrome ja Safari. Firefox-selain vaati lisäasetuksia käyttöönoton yhteydessä.
1. Liitä kortinlukija tietokoneen USB-liittimeen. Kortinlukijan tarvitsema ajuri asentuu automaattisesti.
2. Lataa ja asenna kortinlukijaohjelmisto sivulta https://dvv.fi/kortinlukijaohjelmisto. Tarkemmat ohjeet löytyvät saman sivun alareunan ohjeista. DigiSign-kortinlukijaohjelmiston version tulee olla 4.0 tai uudempi.
3. Firefox-selain vaatii lisäasetuksia: https://www.laakariliitto.fi/palvelut/jasentuotteet/kortinlukija/firefox-lisaasetukset/.
4. Aseta kortti lukijaan. DigiSign-kuvake muuttuu harmaasta keltaiseksi.
5. Olet valmis käyttämään Kelainta.
Lisätietoa Kelaimen käytöstä ja e-reseptin kirjoittamisesta http://www.laakariliitto.fi/laakarin-tietopankki/resepti-ja-muut-lomakkeet/e-resepti/ .
Ongelmia e-reseptin kirjoittamisessa
Varmennekortin PIN- ja PUK-tunnuslukujen käytössä ja ongelmatilanteissa opastaa Digi- ja väestötietoviraston neuvonta, https://dvv.fi/neuvonta-ja-tuki, puhelin: 0600 9 6160.
E-reseptin tekniseen onnistumiseen vaikuttaa monta tekijää: selainohjelma, tietokone, kortinlukija, kortinlukijaohjelmisto, Kelain-ohjelma ja yhteyden muodostuminen e-reseptikeskuksessa sekä osatekijöiden yhteensopivuus.
Ongelman selvittämiseksi yritä uudestaan:
- jonkin ajan kuluttua
- käyttämällä toista selainohjelmaa
- toisella tietokoneella
- jonkun tutun tietokoneella, omalla kortinlukijalla
- jonkun tutun tietokoneella ja kortinlukijalla
Valitettavasti Lääkäriliitolla ei ole mahdollisuutta henkilökohtaiseen tietotekniseen neuvontaan tai apuun.
Ohjeita Kelaimen kirjautumisongelmiin: https://www.kanta.fi/ammattilaiset/jos-kelaimeen-kirjautuminen-ei-onnistu
Kelaimen tuen yhteystiedot ammattilaisille:
- Sähköposti: tekninentuki@kanta.fi
- Puhelin 020 634 7787, arkisin klo 7–17.
Kelaimen käyttöönoton ongelmissa voit ottaa yhteyttä myös maksulliseen Helpson-palveluun. Helpson pystyy asentamaan kortinlukijaohjelman etäyhteyden avulla. He voivat myös tulla tarvittaessa luoksesi auttamaan asentamisessa. Apua saat numerosta 0600 10 100 (2,25 €/min + pvm/mpm). Lisätietoa ja etätukiohjelman lataus www.helpson.fi: http://www.helpson.fi/.